Veel gestelde vragen beantwoord
Horeca Vlaanderen heeft na veel contacten antwoorden gekregen op vele openstaande vragen. Deze antwoorden nemen veel twijfel weg en scheppen duidelijkheid.
Over de verplichting van de mondmaskers in winkels en dergelijke wachten we nog op een antwoord. Het is momenteel onduidelijk of dit ook van toepassing is bij afhaal, broodjeszaken, frituren... We hebben de bevoegde instanties gecontacteerd en houden je ervan op de hoogte vanaf dat we hier meer informatie hebben.
- Mag een uitbater een klant die de regels van de horecazaak niet respecteert, de toegang tot zijn zaak weigeren?
Ja, dat mag de horeca-uitbater doen.
- Mogen horecazaken die vóór 14 maart 2020 een of meerdere sluitingsdagen hadden per week, nu 7/7 open zijn?
Horecazaken mogen 7/7 openen. Horecaondernemers moeten zich daarbij wel houden aan het verplichte sluitingsuur (1u ’s nachts tenzij de lokale overheid dit vervroegt, en dan minstens vijf opeenvolgende uren gesloten).
- Mag een dancing, die nu nog gesloten moet blijven tot minstens 31 augustus 2020, zich omvormen tot een gewoon café om zo nu al terug te kunnen openen?
Ja, indien ze over de gepaste vergunningen beschikken voor cafés en in dat geval zijn de horecaregels van toepassing op hen.
- Mogen foodtrucks terug ingehuurd worden voor bijvoorbeeld een verjaardag, bedrijfsfeest enz.? En vallen ze dan onder de regels voor de gezeten recepties en banketten met privékarakter?
Ja, foodtrucks mogen opnieuw ingehuurd worden. De regels van de horeca moeten gerespecteerd blijven en er moeten dus zitplaatsen voorzien worden. Voor recepties en banketten met privékarakter (tot 50 personen in juli en tot 100 personen in augustus) zijn de genodigden niet gehouden aan de verplichting om aan tafel te blijven zitten.
- Welk protocol moeten logiesverstrekkende bedrijven opvolgen voor het heropstarten van zwembaden?
Het protocol zwembaden dat is opgesteld door de deelstaten is hierbij van toepassing.
- Met welk protocol moeten binnenspeeltuinen rekening houden?
Binnenspeeltuinen vallen onder de toepassing van ‘Gids betreffende de opening van de handelszaken om de verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan’. Het is terug te vinden op de website van de Federale Overheidsdienst Economie.
- Wat met springkastelen en speelhoeken in en rond een horecazaak? Mag dit gebruikt worden en welk protocol geldt hier?
Springkastelen of speelgoed/-hoek vallen onder de toepassing van ‘Gids betreffende de opening van de handelszaken om de verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan'. Bekijk hier specifiek de regels die gelden voor binnenspeeltuinen.
- Mogen stoffen stoelen of kussens in stoelen en zetels gebruikt worden?
Stoffen stoelen en kussens zijn in principe niet verboden, maar moeten wel ontsmet worden.
- Onder welke voorwaarden mogen bedrijfsrestaurants opnieuw open?
Bedrijfsrestaurants vallen onder de voorwaarden van de horecasector.
- Zijn food sharing concepten toegelaten?
Food sharing concepten zijn niet verboden.
- Mogen kienavonden plaatsvinden, en onder welke voorwaarden?
Als er drank en eten geserveerd wordt, moet er gekeken worden naar het karakter van het evenement. Heeft het een privékarakter (dus niet voor publiek toegankelijk), dan gelden de regels van gezeten recepties en banketten met privékarakter. Is het publiek toegankelijk, dan gelden de regels voor evenementen en de daartoe toepasselijke regels.
Gaat het door zonder drank of eten, dan gelden de regels van ‘activiteiten in georganiseerd verband’. In dat geval geldt er een maximum van 50 personen.
Indien voor een bepaalde activiteit geen protocol bestaat, volg dan de minimale regels van de algemene richtlijnen die ook beschikbaar zijn op onze website www.heropstarthoreca.be .
- Mag je kaartspelen in een horecazaak?
Het is niet verboden. Dus kaartspelen is toegestaan mits de naleving van de veiligheidsmaatregelen.
- Zijn ondernemers of ondernemingen aansprakelijk bij besmetting?
In relatie tot de klant geldt de gewone burgerrechtelijke aansprakelijkheid. Het is in concrete gevallen aan de rechter om te oordelen of er al dan niet een aansprakelijkheid vastgesteld kan worden. De klant die de horeca-uitbater aansprakelijk wil stellen, zal dan moeten aantonen dat de uitbater een fout heeft begaan (bijvoorbeeld wanneer er niet genoeg preventiemaatregelen genomen zijn). Daarbovenop moet de klant ook kunnen aantonen dat er een oorzakelijk verband is tussen deze fout en de geleden schade (zijnde het oplopen van Covid-19).
Deze vragen komen ook bij de FAQ’s terecht op de website www.heropstarthoreca.be . We houden de FAQ-lijst steeds zo snel mogelijk up to date.