Januari dramatisch voor cafés, feestzalen en catering. Steun en snel vrij ondernemen zijn cruciaal voor overlevingskansen

De huidige opgelegde maatregelen laten zich voelen. Vooral het sluitingsuur zorgt voor een enorm omzetverlies bij cafés. Daarnaast heeft een deel van de feestzaaluitbaters en cateraars zelfs helemaal geen inkomsten deze maand. Dat blijkt uit een bevraging van ondernemersorganisatie Horeca Vlaanderen. “Naast het gesloten nachtleven worden deze kamers van ons huis dus nog steeds ongemeen hard getroffen. Daarom is steun noodzakelijk. Bijvoorbeeld het verlengen en uitbreiden van het Vlaams Beschermingsmechanisme, nu ook voor cafés, in het eerste kwartaal van 2022 is cruciaal. En tijdens het  overleg over de coronabarometer gaven we aan dat dit een duurzame oplossing moet worden, zodat onder andere in de verschillende fases het Covid Safe Ticket afgebouwd moet worden, het sluitingsuur snel moet verdwijnen en in de tussentijd aangepast moet worden. Een klein verschil in uren, een groot verschil in de inkomsten”, zegt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen.

imageedit_1_6006907236


Het sluitingsuur om 23u zorgt bij café-uitbaters voor een enorm omzetverlies, veel meer dan bij bijvoorbeeld restaurants. Bijna de helft van de ondernemers zit met een omzetverlies van 26 tot 50% door die ene maatregel, een kwart heeft zelfs nog een pak meer omzetverlies dan dat. 71% van de café-uitbaters vindt het sluitingsuur in de strijd tegen het coronavirus geen goede maatregel.

Horeca Vlaanderen
Nu de cijfers verder gunstig evolueren, vroeg Horeca Vlaanderen in het overleg over de coronabarometer om het sluitingsuur zo snel mogelijk te laten verdwijnen. Kan dat niet in de slechtste fase? Dan moet het sowieso opgeschoven worden naar 1u ’s nachts, zoals in het recente verleden. “Toen was er trouwens zelfs een btw-verlaging om dit op te vangen, nu helaas niet. Maar bij maar liefst 85,5% van de cafés zou dit voor iets minder tot veel minder omzetverlies leiden, dan bij 23u. Een klein verschil in uren, een groot verschil in de inkomsten van de ondernemer”, aldus Matthias De Caluwe.

1 op 5 feestzaaluitbaters en cateraars hebben 100% omzetverlies
Ook feestzaaluitbaters en cateraars zien blijvende rode cijfers door de huidige maatregelen die sinds eind november van kracht zijn. Bijna alle feesten zijn verboden en met de huidige restricties stelt iedereen zijn huwelijksfeest opnieuw uit. 49% van de ondernemers in die subsector vrezen in januari 76 tot 99% omzetverlies te lijden. Dat is de helft van de ondernemers die in die categorie vallen, terwijl dat voor december – door de feestdagen – nog één op de drie was.

En nog erger: 21% vreest zelfs 100% omzetverlies in januari door een volledig lege agenda. Dringende steun voor deze subsector én een duurzaam kader in de coronabarometer zijn dus essentieel.

Horeca Vlaanderen
“Mooie momenten plan je lang op voorhand en wil je ten volle kunnen beleven. Daarom stellen mensen dit nu uit naar het 2de kwartaal. Het gevolg? Maandenlang lege agenda’s. Help dus onze feestzaal-uitbaters en cateraars om vol te houden zodat ze ook in de toekomst fantastische herinneringen kunnen blijven creëren”,
roept De Caluwe op.

Steun in vaste kosten cruciaal
Die dramatische cijfers voor de subsectoren zorgen ervoor dat het verlengen en uitbreiden van het Vlaams Beschermingsmechanisme noodzakelijk is. Pas in februari kan een deel van de horecaondernemers de Vlaamse premie aanvragen voor het laatste kwartaal van vorig jaar. En er is nood aan blijvende steun in het eerste kwartaal van 2022. Want nightlife, cafés, feestzalen en catering blijven ondertussen afzien.

“Uitbaters vallen momenteel inderdaad terug op het overbruggingsrecht, een vervangingsinkomen.  Maar steun in de vaste kosten in het eerste kwartaal van 2022 is cruciaal, want een agenda vult zich niet meteen en kosten lopen door. En de rode cijfers in cafés tonen aan dat ook zij recht moeten hebben op deze steun, wat tot nu toe niet het geval is. Onderzoek heeft al aangewezen dat de kost om deze ondernemers te ondersteunen veel minder hoog is dan de kost van niets te doen. Wanneer beperkingen zo’n impact hebben, is een financiële baxter de enige juiste keuze. Het gaat om de meest getroffenen, die niet voor deze situatie hebben gekozen. Die boodschap blijven we herhalen in ieder overleg”, roept De Caluwe op.

Barst in het ondernemersvertrouwen
In het algemeen krijgen zowel december als januari een buis van de horecaondernemers. En ook het ondernemersvertrouwen zakt serieus. Waar bij de tweede heropening van de horeca het ondernemersvertrouwen nog steeg van 5,5 naar 7/10, zakt dat nu naar 4,7/10.

Het uitblijven van perspectief en de schommelende situatie door de virusvarianten hebben hier ongetwijfeld mee te maken. En ook het lange wachten op steunmaatregelen zorgt voor een barst in het ondernemersvertrouwen.

Horeca Vlaanderen