Voor mij een mocktail alstublieft: Non-alcoholisch aanbod zit in de lift in Vlaamse horeca
Geen zin in een driegangenmenu met aangepaste wijnen of een fris biertje op zaterdagavond in het café om jouw hoek? Geen zorgen, Vlaamse horeca-uitbaters ontvangen je alsnog met open armen. De vraag én het aanbod van non-alcoholische dranken is in de afgelopen jaren erg sterk toegenomen, zo blijkt uit de meest recente ledenbevraging van sectorfederatie Horeca Vlaanderen omtrent alcoholvrije alternatieven.
Campagnes als Dry January en Tournée Minérale moedigt mensen aan om een maand lang geen alcohol te drinken en kennis te maken met alcoholvrije drankjes. En dat lijkt te werken, want de deelnemende horecaondernemers van de ledenbevraging geven aan dat de vraag naar alcoholvrije dranken een beetje (26%) of zelfs aanzienlijk (67%) is toegenomen. 94% van de Vlaamse eet- en drinkgelegenheden heeft dan ook in de laatste jaren zijn of haar aanbod van alcoholvrije alternatieven uitgebreid.
De trends van vandaag
Welke alcoholvrije dranken – buiten water, frisdranken en warme dranken – worden zoal aangeboden in de Vlaamse horeca? Alcoholvrije bieren zijn te vinden in zo goed als in iedere eet-of drinkgelegenheid (97%). Daarnaast zijn ook mocktails (75%) en aperitieven zonder alcohol (71%) erg populair. Alcoholvrije wijnen zijn op vandaag iets minder gekend in de Vlaamse horeca: slechts 27% van de bevraagde zaken heeft dit op hun menukaart staan.
Het aanbod van cocktails zonder alcohol, huisgemaakte limonades of alcoholvrije bieren zal in de Vlaamse horeca de komende jaren mogelijks nog uitbreiden. Voor horecaondernemers is de aanwezigheid van alcoholvrije dranken zeer belangrijk (42%) of belangrijk (47%) voor de klantenbeleving in hun zaak. Meer dan de helft van hen is dan ook van mening dat alcoholvrije alternatieven een belangrijke rol spelen in de langetermijnstrategie van hun zaak.
Smaakvol zonder alcohol: opleidingen en inspiratiebrochure
Om in te spelen op trends zoals de groeiende vraag naar smakelijke, alcoholvrije alternatieven, biedt Horeca Vlaanderen via haar Horeca Academie al enkele jaren de opleiding ‘Signature Mocktails’ aan. Hiermee wil de sectorfederatie horecaondernemers concrete tips en extra inspiratie meegeven om hun menukaart uit te breiden.
“Met onze Horeca Academie ondersteunen we al vele jaren onze horecaondernemers door steeds in te spelen op de noden binnen de sector, zo ook op de trend rond alcoholvrije dranken. En met resultaat,” aldus Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen. “Aanvullend op de fysieke opleidingen hebben we ook een inspiratiebrochure ontwikkeld: ‘Smaakvol zonder alcohol – Creatief en toegankelijk voor iedereen.’ Hiermee willen we horecaondernemers tonen dat het hebben van een sterk en gevarieerd non-alcoholisch aanbod op vandaag steeds belangrijker is voor de gastvrijheid. En vooral, dat alcoholvrije alternatieven haalbaar zijn, zonder te moeten inboeten op rendabiliteit, smaak of beleving.”