Horeca Vlaanderen in De Inspecteur: “Communicatie is de sleutel om menselijke vergissingen in twee richtingen meteen op te lossen”
Is het een trend dat rekeningen op restaurant vaak niet kloppen? Die vraag stelde De Inspecteur (Radio 2) ons afgelopen vrijdag. Uit de reacties op een vraag op de Facebookpagina van het radioprogramma komen namelijk heel veel verschillende ervaringen met onjuist rekeningen naar boven. Vergissen is menselijk, maar het blijkt toch tot irritatie te leiden bij veel Vlamingen. Onze reactie hierop lees je in onderstaand artikel!
Op vrijdag bespreekt Sven Pichal telkens een (kleine) ergernis van de doorsnee Vlaming. In de laatste show van vorige week besprak De Inspecteur het al dan niet nakijken van de rekening na een etentje op restaurant of het doen van inkopen bij de supermarkt. Af en toe gebeurt het dat Vlamingen nadien een fout op hun rekening ontdekken. Zo werd er bij luisteraar Katrien al eens drie euro extra aangerekend voor haar steak natuur (zonder saus) en betaalde Lisette ook het eten van de mensen aan de tafel naast haar. Vaak gaat het om een menselijke fout van slechts enkele euro’s maar bij de meesten leidt het tot frustratie, uit principe. Kijk jij altijd jouw rekening na?
In twee richtingen
Een side dish vergeten schrappen bij een steak of een drankje te weinig aanrekenen, vergissen is menselijk. “Het is soms snel gebeurd”, reageert Matthias De Caluwe, CEO bij Horeca Vlaanderen
op het debat omtrent foutieve rekeningen op restaurant. “Communicatie is dan ook de sleutel om vergissingen meteen op te lossen. Ondernemers verhelpen fouten zelf eveneens zo snel als mogelijk ter plekke.”
Bij Horeca Vlaanderen krijgen wij eigenlijk amper meldingen over dit aangekaarte probleem, maar de aangehaalde ervaringen zijn stomweg niet te vermijden. Een menselijke fout kan steeds in twee richtingen gebeuren. Met een gepaste reactie langs beide kanten is het doorgaans zo weer verholpen.
Graag het volledige gesprek (her)beluisteren? Klik hier door naar onze Facebookpagina voor het fragment.