Lid in de kijker: ‘Door coronacrisis is idee voor uitbreiding gerijpt’

Investeren in coronatijden. Voor Jasmina Loots en haar man was het een berekend risico. Na bijna zeven jaar hun hotel Pluimpapaver uit te baten, hebben ze in hun boomgaard ernaast vier glampingtenten gezet. “Dat heet ‘glamoureus kamperen’ maar wij noemen het eerder comfortabel kamperen”, zegt Jasmina Loots trots.


Hun hotel is altijd al hun kindje geweest. En dit jaar kondigden ze een gezinsuitbreiding uit. Niet eentje die er komt na negen maanden zwangerschap en een pijnlijke bevalling, wel eentje na veel wikken en wegen, kostenberekeningen maken en investeren met eigen middelen: in juni 2021 kwamen de glampingtenten erbij. Jasmina toont ons trots het hotel en de gloednieuwe glampingtenten. “We hebben een kleinschalig hotel met vijf gastenkamers. Een ervan is geschikt voor mensen met een beperkte mobiliteit, en in de tuinkamer kunnen gasten gebruikmaken van de wellnessfaciliteiten. In onze boomgaard staan nu vier glampingtenten. We zouden er gerust nog twintig kunnen bijzetten, maar dat is echt niet de bedoeling. We willen niet groeien in omvang, maar groeien in het finetunen van ons concept.”

Voeten onder tafel
Glamping wint de laatste jaren aan populariteit. Het combineert slapen in de natuur met het comfort van een echt bed, warme dekens, handdoeken en een uitgeruste badkamer in de buurt. Bij de Pluimpapaver gebruiken ze daarvoor een mobiele badkamer, volledig uitgerust met douche, lavabo, warm water en ecologische toiletartikelen van het Belgische merk Biotop.

"We beseften wel dat we een gok waagden,
al was het wel een berekend risico."

“Elke glampingtent heeft een dubbel bed en een zetel die omgebouwd kan worden tot bed. Iedere tent heeft een privéterras, tafel en stoelen. Gasten hebben ook de mogelijkheid om bij ons een BBQ-box te bestellen en voor de tent te barbecueën”, zegt Jasmina. “We dachten dat de meesten dit zouden nemen, maar uit ervaring blijkt nu dat de helft van de gasten toch opteert om in ons hotel de voeten onder tafel te schuiven voor het diner.” En dat eten is voor alle gasten – zowel van het hotel als de glamping – streek- en seizoensgebonden. De baseline van hun logies is ‘het Hageland proeven en ontdekken’. Daarvoor proberen ze zo dicht mogelijk bij de producenten te staan. Met schapenkaas van drie kilometer verder, hoevevlees van een kilometer verder, streekbieren en –wijnen… En met wandelnetwerken en mountainbikeroutes in de buurt kunnen gasten ook meteen op een actieve manier de omgeving ontdekken.

Corona-idee
Tijdens de coronacrisis is het idee voor de uitbreiding gerijpt. “In het begin was die lockdown een rustpunt. We hebben even rust genomen en genoten van de kleine dingen in het prachtige weer. Maar na een tijd komt de onzekerheid. Hoelang gaat dit nog duren? Dat knaagde enorm. We probeerden wel zo positief mogelijk te blijven, en vooruit te kijken. Daaruit is het glamping-idee realiteit geworden.”

"Als ondernemer zit je nooit stil en
heb je altijd nieuwe ideeën en plannen.”

En zo namen ze een financieel risico in onzekere tijden. “We beseften wel dat we een gok waagden, al was het wel een berekend risico. Het is een investering met eigen middelen. Ook al is het even onzeker wat het zal geven, we kunnen heel tevreden terugkijken op ons eerste seizoen."

Als een roosje
Nu moeten ze een tijd een rem zetten op investeringen. “Daar zullen we nu wat minder ruimte voor hebben. Maar er moet ook niet altijd iets nieuws zijn. Al is dat wel contradictorisch om te zeggen als ondernemer. (lacht) Je zit nooit stil en hebt altijd nieuwe ideeën en plannen.” En waar ze het liefst zou slapen in haar eigen logies? “In een glampingtent. Zo zit je nog meer middenin het Hageland, in de boomgaard tussen de velden. En dan toch een bed en dikke dons. We hebben het zelf meteen uitgetest toen de tenten opgezet waren. Ik heb er geslapen als een roosje!”

Horeca Vlaanderen

Interview voor Horeca Krant (editie oktober 2021).

Benieuwd naar de volledige Horeca Krant? Je vindt ze hier