Doe je aangifte telewerk ten laatste op 6 april!

Het Ministerieel Besluit van vrijdag 26 maart voert, in verband met het verplichte telewerk, een registratieverplichting in. Wie moet deze aangifte doen, tegen wanneer moet je dit in orde brengen en hoe gaat dit in z'n werk? Hieronder sommen we de details voor je op.

shutterstock_1780945973


Wie doet de aangifte?

De verplichting geldt voor alle werkgevers, behalve voor die ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn. We hebben de bevestiging van de RSZ dat drank- en eetgelegenheden geen aangifte moeten doen, zelfs wanneer ze takeaway aanbieden, omdat zij behoren tot de verplicht gesloten ondernemingen. Hotels daarentegen behoren niet tot de verplicht gesloten sectoren en moeten de nieuwe formaliteiten dus wel naleven.

De werkgevers moeten vanaf deze maand tot voorlopig juni ‘21 de volgende gegevens aan de RSZ meedelen:

  • Het aantal personen werkzaam in de onderneming, eventueel per vestigingseenheid:
    • het gaat niet alleen over het aantal werknemers die u in dienst heeft,
    • maar bv. ook over zaakvoerders en de meewerkende echtgenoot/echtgenote die regelmatig in de onderneming aanwezig is,
    • voor flexi-jobwerknemers wordt gekeken naar de lopende raamovereenkomst.
  • Het aantal personen die een functie uitoefenen die niet-telewerkbaar is, eventueel per vestigingseenheid:
    • het gaat over elke functie die van nature ter plaatse moet uitgevoerd worden,
    • bijvoorbeeld arbeiders, technische bedienden, onthaalpersoneel, keukenpersoneel, schoonmaakpersoneel, administratieve medewerkers, … die hun opdrachten niet van thuis kunnen verrichten.

Wanneer moet de aangifte gebeuren?

Deze aangifte heeft betrekking op de situatie op de eerste werkdag van elke maand en moet uiterlijk ingediend worden op de zesde kalenderdag van de maand:

  • De situatie op de eerste werkdag van april 2021 dient aangegeven op uiterlijk dinsdag 6 april 2021
  • De situatie op de eerste werkdag van mei 2021 dient aangegeven op uiterlijk donderdag 6 mei 2021
  • De situatie op de eerste werkdag van juni 2021 dient aangegeven op uiterlijk zondag 6 juni 2021

Zowel voor de vermelding van het totaal aantal werkzame personen als voor het aantal niet-telewerkbare functies, kan een wijziging/rechtzetting gebeuren door opnieuw een aangifte te doen. De laatst doorgestuurde aangifte vervangt de voorafgaande aangiftes.

Hoe gebeurt de aangifte?

Ofwel kan u deze aangifte zelf doen, ofwel kan u hiervoor uw sociaal secretariaat inschakelen:

  • U doet de aangifte op de website van de RSZ. U kan dit hier zelf eenvoudig doen door in te loggen via e-ID of itsme.
  • Uw sociaal secretariaat kan deze aangifte in uw plaats doen. Toch zal u hen de juiste aantallen moeten meedelen. Zij kunnen niet altijd weten welke functies telewerkbaar zijn en welke niet.

Het niet of laattijdig invullen kan strikt genomen worden gesanctioneerd met een sanctie niveau 2 (hetzij een strafrechtelijke geldboete van € 400 tot € 4.000, hetzij een administratieve geldboete van € 200 tot € 2.000).