VRIJDAG FRIETDAG : Horeca Vlaanderen trakteert de Vlaamse regering op pakje friet!


Het is de Week van de Friet! Een prachtig initiatief van de VLAM, Horeca Vlaanderen-Navefri, en de aardappelbedrijven. En dat zal ook de Vlaamse Regering geweten hebben! Horeca Vlaanderen trakteerde hen, de aanwezig pers en medewerkers na afloop van de ministerraad op het Martelarenplein op een pakje friet met mayonaise! “Deze VLAM-campagne roept de Vlaming op om een bezoekje aan de frituur te brengen en samen te genieten. De agenda van de Regering is nokvol, dus brengen we de frietwagen tot bij hen. Vrijdag is immers frietdag, een heerlijke start van het weekend en een traditie die we moeten koesteren en promoten!
”, aldus Matthias De Caluwe CEO van Horeca Vlaanderen. “Een aangename verrassing na de ministerraad en een leuke afsluiter van de werkweek.”, reageert een tevreden minister-president Geert Bourgeois.

30112918_WVV_WeekVanDeFriet_small_21

 

Week van de Friet!

De Week van de Friet vindt al voor de 19de keer plaats. Het is een initiatief van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), Horeca Vlaanderen ( de sectorfederatie voor Hotels, Restaurants, Cafés en Frituristen)- Navifri, en de aardappelbedrijven. Dit jaar staat de campagne in het teken van het samenbrengen van mensen en samen genieten. “De campagne roept mensen op om een bezoekje aan de frituur te brengen en samen te genieten. Aangezien de agenda van de regering nokvol is, brengen we de frietwagen tot bij het hen op het Martelarenplein en trakteren we alle aanwezigen met een lekker pak friet. Vrijdag is immers de frietdag, een perfecte start van het weekend en één van onze tradities die we moeten koesteren”, aldus Matthias De Caluwe CEO van Horeca Vlaanderen.

Minister-president Geert Bourgeois kon zijn ploeg dan ook verblijden met een lekkere verrassing! “Deze verrassing is een fijne afsluiter van de ministerraad. Onze friet- en frietkotcultuur is uniek, ze maakt deel uit van onze identiteit, van ons erfgoed. Want zeg nu zelf, iedereen geniet toch graag eens van een heerlijk pak friet. We zijn dan ook blij met deze 19de Week van de Friet waarin onder andere VLAM frietjes van de frituur in de kijker zet. De Vlaamse Regering zet alvast smakelijke het weekend in en bedankt Horeca Vlaanderen voor de traktatie !”, zei de minister- president.

Frietjes delen = vriendschap delen

Frietjes maken deel uit van onze cultuur. Onze frietkotcultuur is erkend tot immaterieel cultureel erfgoed . De Week van de Friet blijft dan ook een vaste waarde om dit actief te promoten. “We willen de VLAM en de aardappelbedrijven dan ook uitdrukkelijk bedanken om deze campagne samen mogelijk te maken. Naast de promotie van onze friet en de frietkotencultuur, zet het de mensen aan om samen te komen. Want net daar draait het om in de horeca, mensen laten genieten en verbinden.”, zegt Matthias De Caluwe.

De Week van de Friet verbindt een wedstrijd aan het samen genieten van frieten. Wie zijn “frituurmoment” fotografeert en deelt op de sociale media maakt kans op een groot frietfeest voor/hem haar en 99 Facebookvrienden.

30112918_WVV_WeekVanDeFriet_small_07

 

Enkele cijfers
  • Volgens recent onderzoek van VLAM (*) gaat liefst 95% van de Vlamingen minstens één keer per jaar naar de frituur.
  • 85% van de Vlamingen eet minstens één keer maand frieten en meer dan 60% doet dat minstens wekelijks.
  • Nagenoeg de helft (48%) van de frieten wordt thuis gebakken, 27% wordt afgehaald en 25% wordt buitenshuis geconsumeerd.
  • Binnen de totale frietmarkt heeft de frituur een marktaandeel van 29%, specifiek binnen het buitenhuisverbruik bedraagt dit aandeel 40% en binnen de afhaalmarkt van frieten stijgt dit zelfs tot 73%.
  • De meeste frituurklanten kiezen voor een kleine friet (41%), 39% bestelt een gewone portie en 20% gaat voor een groot pak.
  • In de saus-hitparade staat mayonaise op kop (40%), gevolgd door stoofvleessaus (32%), tartaar (13%) ketchup (9%) en Andalouse (7%).

Naamloos