Persbericht: Nieuwe boodschap inzake alcoholreclame vanaf vandaag
Het Communicatie Centrum lanceert, in samenwerking met de federaties van de Belgische Brouwers en Vinum Et Spiritus, Comeos, UBA, Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonië en Horeca Brussel, een nieuwe educatieve boodschap in commerciële communicatie voor alcoholhoudende dranken. Het hoofddoel van deze belangrijke hervorming is de consument beter te informeren over de risico's van alcoholmisbruik.
Commerciële communicatie voor alcohol wordt gereguleerd door het "Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken", dat al de verplichting bevatte om een educatieve boodschap toe te voegen bij reclame voor alcoholhoudende dranken. In overleg met de andere ondertekenaars van het Convenant hebben de federaties van de Belgische Brouwers en Vinum Et Spiritus gewerkt aan zo een nieuwe boodschap.
De gekozen educatie slagzin is gebaseerd op de boodschap die reeds in Frankrijk wordt gebruikt. Daardoor is deze ook al bekend bij een groot deel van de Belgische bevolking:
-in het Nederlands: “Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”;
-in het Frans: "L'abus d'alcool nuit à la santé” ;
-in het Duits: “Alkoholmissbrauch schadet der Gesundheit”;
-in het Engels: “Alcohol abuse harms your health”.
Deze nieuwe boodschap, die duidelijker, krachtiger en doeltreffender is, heeft als voordeel dat consumenten beter worden geïnformeerd over de risico's van alcoholmisbruik.
Overgangsperiode
Om de verandering van boodschap zo efficiënt en doeltreffend mogelijk te laten verlopen, is er een overgangsfase ingesteld tot 30 juni 2024. Concreet betekent dit dat de toepassing van de nieuwe gezondheidsmededeling pas verplicht zal zijn vanaf 1 juli 2024. Een specifieke aanpassingsperiode zal niettemin worden voorzien tot 1 januari 2025 voor betrokken gedrukte commerciële communicatie met de oude educatieve boodschap die werd ontwikkeld voor 1 mei 2024.
Interfederaal plan
Alle partijen van het Convenant zijn zich bewust van het belang van verantwoorde alcoholconsumptie voor de maatschappij en voor de gezondheid. Ook van de cruciale rol die sectoren als de horeca spelen in ethische communicatie zijn alle betrokken organisaties zich bewust. Door dit initiatief willen ze een proactieve houding aannemen door mee te helpen de regels voor alcoholcommunicatie aan te scherpen in overeenstemming met de maatschappelijke behoeften van vandaag.
Bovendien komt de sector hiermee ook tegemoet aan een van de maatregelen in het Interfederaal Plan 2023-2025 ter bestrijding van schadelijke alcoholconsumptie.
Het "Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken", en a fortiori de commerciële communicatie voor alcohol, is onderworpen aan een strenge controle door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) die optreedt op basis van klachten van consumenten of, in een preventieve context, in het kader van verzoeken om voorafgaand advies van de sector. In het algemeen zorgt de JEP ervoor dat de inhoud van reclameboodschappen voldoet aan de regels inzake reclame, namelijk de wetgeving en zelfregulerende codes. De beslissingen van de JEP kunnen zo ver gaan dat zij de aanpassing van een reclameboodschap of de stopzetting van de verspreiding ervan eist in geval van overtreding van ethische en/of wettelijke bepalingen. De beslissingen van JEP worden gerespecteerd door adverteerders en, bij gebrek daaraan, door de media.
De JEP werd opgericht door het Communicatie Centrum, de vereniging die alle actoren uit het Belgische ecosysteem (UBA, ACC, Vlaamse Nieuwsmedia, LA PRESSE.be, WE MEDIA, AEA, VIA en BAM) samenbrengt om vertrouwen te creëren in commerciële communicatie en te zorgen dat door zelfregulering verantwoorde reclame gemaakt wordt die de betrouwbaarheid van reclame waarborgt. Het Communicatie Centrum besteedt dan ook een groot deel van zijn middelen aan de JEP. Eerlijke, waarheidsgetrouwe en maatschappelijk verantwoorde reclame waarin consumenten vertrouwen hebben, is waar ze naar streven.