Horeca Vlaanderen zet lokale politici aan het werk met guerillacampagne ‘HUISWERK’: “Toekomstgerichte aanpak voor horeca is nu noodzakelijk.”

Coalities sluiten en bestuursakkoorden maken is waar het op alle politieke niveaus in ons land dezer dagen om draait. Horeca Vlaanderen hoopt dat in die bestuursakkoorden enkele maatregelen staan die zuurstof geven aan de horecasector. Daarom lanceert de federatie de guerillacampagne ‘HUISWERK’. 

GVG_9009.JPG


Geen enkele besluitvormer staat dichter bij ondernemers dan de lokale besturen. Daarom zijn onderbouwde bestuursakkoorden van groot belang, zeker voor de horeca. Met de campagne ‘HUISWERK’ reikt sectorfederatie Horeca Vlaanderen een brede waaier aan ondernemersgerichte suggesties aan op lokaal en provinciaal niveau. Op die manier wil men de beleidsmakers ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes voor de sector.

In het ijltempo waarin coalities worden gevormd en bestuursakkoorden worden geschreven, hopen we dat de ‘HUISWERK’-checklist een nuttige tool is om de stand van zaken in de provincie, stad of gemeente na te gaan en te verbeteren binnen de lokale mogelijkheden. Hiermee zetten we horeca nog eens extra hoog op de lokale politieke agenda” , zegt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen. “Ons menu met een brede waaier aan suggesties kwam dan ook tot stand in samenspraak met ondernemers uit de lokale afdelingen van Horeca Vlaanderen. Zij worden namelijk dagelijks geconfronteerd met verschillende uitdagingen. We hopen dat er de komende jaren heel wat suggesties kunnen worden afgevinkt uit ons menu”, benadrukt voorzitter Paul Snoeys. 

Huiswerk (mee)brengen
Regelmatig structureel overleg plegen met de lokale horecaondernemers, het hebben van een horecacoach in de gemeente of stad, het uitdragen van loyale concurrentie tegenover tijdelijke horeca zoals zomer- en winterbars via ons 'Manifest Horeca Pop-Up' en instaan voor de bereikbaarheid van horecazaken: het zijn slechts enkele van de meer dan 50 concrete en haalbare voorstellen die we op tafel leggen bij de (toekomstige) burgemeesters en gedeputeerden.

Op woensdag 23 oktober trok Horeca Vlaanderen langs enkele provincies, steden en gemeenten om de checklist persoonlijk te overhandigen aan een aantal lokale burgemeesters en gedeputeerden.

5.jpeg

Dialoog behouden
Burgemeester Joachim Coens van Damme neemt de tips alvast ter harte: “Een belangrijk thema hier in Damme is hoe we omgaan met pop-ups. En wat mij vooral ook bezighoudt is het concessiebeleid voor nieuwe horecazaken. Dus de aandachtspunten vanuit Horeca Vlaanderen zijn erg welkom vandaag.” Toekomstig schepen Sarah Poppe van de stad Lokeren gaf dan weer te kennen dat ze wil verder borduren op de ingeslagen weg. “Ik zit binnenkort rond de tafel met de verantwoordelijken voor lokale economie in de administratie. De checklist die we vandaag ontvingen, neem ik zeker mee naar dat overleg”, aldus Poppe.

In de komende dagen ontvangen alle coalitievormers van de grootste partijen, volgens de uitslagen van 13 oktober, een doosje met het suggestiemenu ‘HUISWERK’ in de bus.

Het doel van de ‘HUISWERK’-campagne is om dialoog te creëren en behouden tussen de beleidsmakers en de lokale afdelingen van Horeca Vlaanderen. We kijken er alvast naar uit om in de komende maanden en jaren te kunnen proeven van de suggesties op het terrein.

Benieuwd naar ons suggestiemenu? Ontdek het hier!