Horeca al kindvriendelijk zonder label.

Horeca Vlaanderen is blij dat haar inspiratiegidsen voor uitbaters om de horeca gezinsvriendelijker te maken, aanslaan. “ De afgelopen jaren brachten we samen met Toerisme Vlaanderen voor de horeca-uitbaters enkele inspiratiegidsen uit zoals “Kinderen aan tafel”, “Kinderen Welkom” en een tool voor kindvriendelijke placemats. Deze werden massaal verspreid en ook gedownload. De resultaten bewijzen het : van onderuit verandering realiseren is de optimale manier. Kinderen zijn de klanten van de toekomst en hun ouders zijn de klanten van nu. Ze verdienen dus evenveel aandacht en die geven we graag!”, aldus Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen.

Jarenlange informatie -en inspiratiecampagnes slaan aan

Met kinderen op restaurant of hotel gaan was vroeger soms een heel avontuur. Daarom lanceerden Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen de voorbije jaren 2 uitgebreide inspiratiegidsen vol tips & tricks om een horecazaak kindvriendelijk(er) te maken en een tool om eenvoudig kindvriendelijke placemats te ontwerpen. “ We wilden inspireren en onze restaurants concrete kindvriendelijke tips en tricks geven over alle aspecten. Dit zonder belerend te zijn naar de uitbater toe.  We zien nu dat we hoog scoren op kindvriendelijkheid. Dat is voor onze sectorfederatie de meest optimale manier: van onderuit verandering realiseren.  Want gezinnen met kinderen zijn belangrijk! Kinderen zijn de klanten van de toekomst en hun ouders die van nu. Ze verdienen dus evenveel aandacht en die geven we graag.”, aldus Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen.

De inspiratiegids “Kinderen aan Tafel” voor restaurants werd de voorbije jaren in een oplage van 20 000 exemplaren verspreid en er werden ook 4000 online-inspiratiegidsen gedownload. “Naast inspiratie voor kindermenu’s geven we de uitbaters ook tips hoe ze op een leuke wijze met kinderen kunnen communiceren. Kinderen waarderen het als je hen rechtstreeks aanspreekt en betrekt bij de bestelling. Dat zijn kleine tips die de beleving voor kinderen en hun ouders  alleen maar beter maken.  ”, Matthias De Caluwe haalt 2 voorbeelden aan uit de uitgebreide gids ( 42 pagina’s).

Daarnaast was er ook aandacht voor de hotels en logies. Ook hier werd door Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen een gids “Kinderen Welkom” ontwikkeld vol tips en inzichten om families op een perfecte wijze te ontvangen. In vijf hoofdstukken ( onthaal, kamervoorzieningen, eten en drinken, speelmogelijkheden en informatie) worden er specifieke tips, getuigenissen en best-practices gegeven. Recent werd er ook nog de tool aangeboden aan voor kindvriendelijke placemats te ontwikkelen voor restaurants.

Gekozen voor samenwerking

Horeca Vlaanderen koos ervoor om op Vlaams niveau met Toerisme Vlaanderen vooral constructief te informeren eerder dan bijkomende normen op te leggen. “Klanten ervaren zelf vrij snel of een zaak kindvriendelijk is en zijn dan erna vaak de beste ambassadeurs. Extra verplichte labels zijn dan overbodig. Wij wilden vooral ondersteunen zonder verplichting en controles en dat werkt duidelijk. Op lokaal vlak werken onze afdelingen soms samen met steden en gemeenten voor bepaalde vrijblijvende initiatieven. Maar dit kadert vaak in een bredere citymarketing aanpak van de besturen.”, besluit De Caluwe.

Ook de voorzitter van de restaurantcommissie en horecaondernemer Paul Snoeys is ook duidelijk : “ Wij zijn momenteel geen vragende partij voor nieuwe labels voor restaurants. Nieuwe normen opleggen en de bijhorende administratieve opvolging hiervan is nu niet aan de orde. Laat ons gastvrij ondernemen en dus vooral met de klanten bezig zijn.”

Kinderen aan tafel: download hier de inspiratiegids van Horeca Vlaanderen voor een kindvriendelijke horecazaak.