Persbericht: 'Te vroeg voor algemene conclusie na inbreuk bij 0.9% van horeca. Maar iedere overtreding uiteraard één teveel’

Uit cijfers van de FOD Volksgezondheid blijkt dat in heel België al 846 horecazaken – 1,4% van alle Belgische horecazaken – controleurs over de vloer kregen. 37% van de zaken is in orde met alle maatregelen. Ondernemersorganisatie Horeca Vlaanderen wijst erop dat het positief is dat er nu al controles plaatsvinden. Maar dat het te vroeg is om algemene conclusies te trekken aangezien er slechts 0.9% in overtreding was, en dat tijdens de sensibiliseringsfase.

Volgens het sectorprotocol voor de horeca dient een CO2-meter verplicht aanwezig te zijn in de publiek toegankelijke gedeelten van de horecazaak, waar consumptie plaatsvindt. De luchtkwaliteitsrichtnorm is 900 ppm CO2. Van zodra men daarboven gaat, treedt het actieplan van de uitbater in werking om met compenserende maatregelen de kwaliteit te verbeteren. Uit de controle van de FOD Volksgezondheid blijkt nu echter dat 276 ondernemingen geen CO2-meter in de zaak heeft.

CEO Matthias De Caluwe: “Goed dat er controles plaatsvinden, dit voor zowel de veiligheid van de uitbater als voor die van het personeel en de klanten. Horeca Vlaanderen heeft hier steeds voor gepleit, evenals om nauwgezet de regels te volgen. Maar het is te vroeg om op basis van deze eerste cijfers algemene conclusies te trekken. Positief is wel dat de controles in de maand na heropening al plaatsvinden en dat er al 1,4% van alle zaken in België een controleur over de vloer heeft gehad. Bij vaststelling van een inbreuk krijgt de ondernemer één week om zich in regel te stellen, wat aangeeft dat ze ook een stukje tijd nodig hebben. Maar iedere overtreding is er uiteraard één teveel, of het nu in onze sector is of daarbuiten.”

Voor persvragen kunt u terecht bij:
Lise Beyens, 0479/50 81 71 (communicatieverantwoordelijke Horeca Vlaanderen)