‘Rechtstreeks Boeken’ voor de beste deal

‘Rechtstreeks Boeken’ voor de beste deal “Persoonlijk contact tussen aanbieder en consument staat nog steeds garant voor de beste deals”

Met de vakantieperiode voor de deur vestigt HOTREC, de koepelorganisatie van Europese horecafederaties, de aandacht op de campagne ‘Book Direct’ ofwel ‘Rechtstreeks Boeken’. Het betreft een Europese sensibiliseringscampagne die de consument moet aansporen om rechtstreeks te boeken bij de hoteluitbaters. Horeca Vlaanderen steunt de actie: “Door rechtstreeks te boeken worden de commissies die moeten worden betaald aan de boekingssites vermeden wat in vele gevallen voor een betere deal zal zorgen”, zegt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. Ondertussen mag Booking.com geen pariteitsclausule meer toepassen in Duitsland. Ondernemers mogen dus een goedkopere prijs op hun eigen website afficheren. Horeca Vlaanderen vraagt deze versoepeling ook voor de Belgische markt.

 

rechtstreeks boeken

Er is de dag van vandaag een grote verscheidenheid aan boekingskanalen en dat biedt best een aantal voordelen, maar de meest interessante manier om een logies te boeken wordt daardoor soms vergeten. Via de campagne ‘rechtstreeks boeken’ wordt de consument door de hoteliers aangespoord om altijd rechtsreeks contact op te nemen. “Aan de boekingswebsites moeten de hoteliers vaak grote commissies betalen. Door rechtstreeks te boeken bespaart de hotelier die kost en kan hij in vele gevallen een betere deal maken voor de klant. Het is voor beide partijen een win-win. Voor vragen over beschikbaarheid, specifieke noden of speciale acties is het ook de hotelier zelf die de meest recente en correcte informatie kan verstrekken. Wie zeker wil zijn van de beste deal neemt best altijd rechtstreeks contact”, aldus Danny Van Assche.

 

Booking.com, de meest gekende boekingssite, legt de hoteliers een aantal strikte voorwaarden op. Zo mag hij zijn kamers op zijn eigen website niet goedkoper aanbieden dan op Booking.com. In België is pariteitsclausule nog steeds van toepassing. Horeca Vlaanderen vraagt om deze nauwe voorwaarden te versoepelen. In Duitsland mogen hotels sinds december 2015 hun kamers aanbieden op alle kanalen tegen de prijs die zij zelf bepalen. Het juridisch beroep van Booking.com hiertegen is eergisteren ook verworpen door het ‘Oberlandesgericht Düsseldorf’.  

 

Hoteliers die deelnemen aan de ‘Book Direct’-campagne kunnen via verschillende kanalen aangeven dat de consument rechtstreeks kan boeken. Het campagnelogo kan men downloaden via www.hotrec.eu/bookdirect en er is een online shop voorzien voor promotiemateriaal zoals stickers, banners, vlaggen en flyers.