Horeca Vlaanderen reageert op interfederaal alcoholplan: “Keuzevrijheid voor onze ondernemers is cruciaal”
Gisteren keurden de federale regering en alle deelstaatregeringen samen een nieuw interfederaal alcoholplan goed. Het plan bestaat uit 75 verschillende maatregelen die overmatig en schadelijk alcoholgebruik moeten tegengaan. We kijken er naar uit om rond de tafel te zitten over dit plan.
Al in 2008 eiste de FOD Volksgezondheid een interfederaal alcoholplan om de alcoholproblematiek aan te pakken. Nu, vijftien jaar later bereikten de verschillende ministers van Volksgezondheid een akkoord.
“Vorige maand is het alcoholplan van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke al eens in de media geanalyseerd. Verder overleg rond de tafel hierover met de betrokken sectoren leek ons logisch. Want juiste sensibilisering over verantwoord omgaan met alcohol is belangrijk”, vertelt Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen. “Dialoog werkt!”
Horeca Vlaanderen, alsook andere stakeholders, zijn steeds bezorgd geweest over problematisch alcohol gebruik in de samenleving. Maar een globale aanpak vergt overleg over de haalbaarheid op het terrein. “We stellen ons dan ook de vraag of het stimuleren om gratis water aan te bieden waar men alcohol verkoopt, zal bijdragen aan het verminderen van schadelijk gebruik. Is er onderzoek gedaan naar de impact van deze maatregel ? Los van uiteraard de economische gevolgen voor onze sector. Kortom, de aankondiging gisteren roept veel bijkomende vragen op.”
Gratis bestaat niet, dus keuzevrijheid essentieel
Het alcoholplan van minister Vandenbroucke houdt vooreerst flinke beperkingen in voor de marketing van alcohol. Zo komt er een verbod op tv-reclame voor en na programma’s voor minderjarigen. Dit geldt zowel op televisie als op de radio. Daarnaast zullen 16- tot 18-jarigen geen sterke drank meer kunnen kopen, enkel nog bier of wijn. Ook mag er geen alcohol meer in automaten, noch in de winkels van ziekenhuizen worden aangeboden. Een verbod op de verkoop van alcoholische dranken in winkels langs de autosnelwegen tussen 22u00 en 07u00 geldt eveneens.
Een opvallende nieuwkomer in het veelbesproken plan: de regering wil samenwerken met sectoren, om te stimuleren gratis water aan te bieden in eet- of drankgelegenheden waar alcohol wordt verkocht. “Gratis bestaat helaas niet. Ook kraantjeswater moet je filteren, er is iemand die het moet bedienen, … . Beeld je maar eens in dat een volledig terras zoiets vraagt. Dat gaat gewoonweg niet”, licht De Caluwe toe. “Daarom blijven we pleiten voor het behoud van de keuzevrijheid van de ondernemers. Zij weten immers het beste wat hun klanten willen, wat past in hun zaak en wat nodig is om rendabel te blijven. Sommige zaken bieden al kraantjeswater aan, maar rekenen dit op een andere manier door.”
Waarom in het buitenland soms wel
In Spanje is er sinds vorig jaar bijvoorbeeld wel al een verplichting. "In Zuiderse landen is het inderdaad een meer ingeburgerd gebruik, maar je kan dit niet vergelijken. In Italië zetten ze vaak water op de tafel maar betaal je wel “coperto” (= kosten voor zaken zoals peper, water, brood… die op tafel komen)” ,geeft De Caluwe aan. “Daarnaast zijn er soms verschillen in loonkost en btw-tarieven, dus enige nuance bij het vergelijken is steeds wenselijk.”
Nog meer reacties?
Beluister het gesprek met onze CEO Matthias De Caluwe in De Ochtend op Radio 1: klik hier.
Of lees onze al eerder verschenen reactie in HLN via deze link.