Storm in een glas water

 

Half augustus luidde Gilles Vandorpe, de directeur van de Federatie van de Belgische Drankenhandelaars (Febed) de alarmbel: in de horeca zou de fles mineraalwater steeds meer verdrongen worden door behandeld kraantjeswater, soms omschreven als “homemade water”. Tegelijkertijd werden er vragen gesteld over wat al dan niet behandeld kraantjeswater dan zou mogen kosten.

Horeca Vlaanderen reageerde al dat het aanbieden van kraantjeswater tegen betaling, perfect wettelijk is. Wel moet het duidelijk zijn voor de klant wat hij precies bestelt.  We zetten een aantal vuistregels graag even op een rijtje.

pexels-photo-279947

 

 

Is het toegelaten om kraantjeswater aan de klant aan te bieden?

Er is geen enkele reden waarom kraantjeswater niet zou mogen aangeboden worden aan de klant. Kraantjeswater is gecontroleerd drinkwater, veilig voor consumptie. Er is dus geen enkel wettelijk bezwaar om het aan de klant te schenken. 

Wel wijst het Wetboek Economisch Recht (WER) erop dat de consument ingelicht moet worden over “de voornaamste kenmerken van het product”. De consument mag niet misleid worden. In deze moet de klant dus weten dat hij kraantjeswater en geen flessenwater koopt. Zelfs wanneer het water gefilterd is en er gas is opgestoken, toch blijft het verschillend van mineraalwater uit flessen. Wees dus erg duidelijk op de menukaart wat u aanbiedt. 

We zagen deze zomer een mooi voorbeeld in Italië waar de fles vermeldde dat het om “gefilterd en koolzuurhoudend drinkwater” ging. Geen mineraalwater of bronwater, maar drinkwater, kraantjeswater of leidingwater.  De klant moest dus vooraf weten wat hij koopt.

Mag men een prijs zetten op een karaf drinkwater?

Dat mag zeker. Er zijn restaurants die gratis drinkwater aanbieden aan de klant, maar heel wat andere restaurants vragen er een prijs voor. Zelfs kraantjeswater heeft immers een kostprijs, zeker wanneer het gefilterd wordt en in trendy karaffen wordt geserveerd.  Daarnaast betaalt je op restaurant in de prijs van het eten en het drinken ook mee voor het restaurant zelf, de bediening, de verwarming, de verlichting, …  Er mag dus zeker een prijs voor gevraagd worden. U bepaalt bovendien helemaal zelf hoeveel dit kan zijn. Maar besef uiteraard dat de consument weinig bereidheid zal vertonen om een hoge prijs neer te tellen. Opnieuw is het belangrijkste dat de klant op voorhand weet dat hij zal moeten betalen en hoeveel dat zal zijn.

Kan ik beiden aanbieden?

Misschien is dit nog de beste optie. Belgen blijken nogal te houden aan hun flessenwater.  Het is zelfs niet eender welk mineraalwater het is. U biedt de klant dus alleszins een dienst wanneer hij de keuze heeft tussen één of meerdere merken flessenwater en het “behandeld drinkwater”. Op die manier kan u zelfs met de prijs spelen.