Kunt u deze mail niet goed lezen? Klik hier voor de webversie.

HORECA-header-1

Geacht lid,
Beste ondernemer,

Onze sector kent verschillende pieken in drukte doorheen het jaar. En aan die pieken moet ook de personeelsplanning van jouw horecazaak worden aangepast. Wordt, bijgevolg, één van jouw werknemers op tijdelijke werkloosheid gesteld (bv. om economische redenen) dan moet je, uiterlijk op de eerste geplande werkloosheidsdag van de maand, een controlekaart C3.2A bezorgen aan jouw werknemer. Zo kan de RVA controleren of de werknemer recht heeft op werkloosheidsuitkeringen of niet.

Momenteel kan de werknemer de controlekaart reeds op elektronische manier gebruiken (eC3.2) (je hoeft dan geen papieren controlekaart meer te bezorgen) maar vanaf januari 2025 wordt een digitaal formulier verplicht. In deze nieuwsbrief geven we jou alvast mee wat je over deze (nieuwe) regel zeker moet weten.

Hoe zit dat precies?
De werknemer krijgt toegang tot de elektronische controlekaart via de portaalsite van de sociale zekerheid (klikken op “Werk en werkloosheid” en onderaan op “Controlekaart tijdelijke werkloosheid”) of via de app eC32.

Door het digitaliseren van het invullen van de controlekaart, kan RVA in detail kan nagaan wanneer de werknemer de controlekaart invult (lees: al dan niet voor het begin van de arbeidsprestaties). Hierdoor hebben zij een algemener beeld en zijn ze minder afhankelijk wordt van punctuele acties op het terrein. Het voordeel voor u is dat u geen validatieboek meer moet bijhouden.

Wijs jouw werknemer op het belang om de controlekaart stipt en correct in te vullen, want het is ook in jouw eigen belang.

Uitstel mogelijk
Je kan als werkgever de digitalisering uitstellen door een gemotiveerde uitzondering aan te vragen bij de RVA. Als je dit wenst, moet je dit doen vóór de eerste werkloosheidsdag van de werknemer in kwestie in 2025 en vóór 30 juni 2025. De afwijking wordt voor een periode van drie maanden toegestaan, en is éénmaal verlengbaar uiterlijk tot 31 december 2025.

Een werknemer die nog nooit gebruikgemaakt heeft van de elektronische controlekaart kan een aanvraag doen om verder te werken met een papieren kaart. Hij moet dat aangetekend of tegen een ontvangstbewijs meedelen aan de werkgever en aanvragen bij de RVA uiterlijk de 30ste dag die volgt op de maand waarin de eerste werkloosheidsdag van 2025 gelegen is. De aanvraag moet niet gemotiveerd worden en wordt voor een (verlengbare) periode van drie maanden toegestaan.


Heb je nog vragen over deze (nieuwe) regel? Als lid van Horeca Vlaanderen kan je hiervoor steeds terecht bij onze juridische dienst. Zij zullen jou dan zo snel en correct mogelijk verder informeren over de digitale controlekaart C3.2A.

 

Vriendelijke groet,
Horeca Vlaanderen

EXPLODED_ERASE_DETONATOR_002
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_003
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_004
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_005
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_005
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_007
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_008
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_009

Onze structurele partners

Banner structurele partners (1)
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_004